Regionalna Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wielokrotnie wyrażała swoją troskę o stan polskiej edukacji. Od zawsze stoimy na stanowisku zdecydowanej ochrony dobra publicznego, dlatego wydarzenia ostatnich lat przejmowały nas rosnącym zatroskaniem. Pogłębiający się kryzys, brak wyobraźni decydentów i patowa sytuacja skłoniły nas do sprowokowania dyskusji o polskiej oświacie.
Kilkakrotnie wyrażaliśmy potrzebę osobistego spotkania z Przemysławem Czarnkiem Ministrem Edukacji i Nauki, niestety przez dłuższy czas nie mogliśmy uzgodnić dogodnego terminu. Dopiero 30 stycznia br. plany udało się wprowadzić w życie. Spotkanie miało charakter otwarty i wiele naszych koleżanek i kolegów z Rady Sekcji oraz Organizacji Zakładowych i Międzyzakładowych w wypełnionej sali konferencyjnej Zarządu Regionu, punktualnie o godzinie 16.00 miało okazję wyrazić swoje obawy i wątpliwości oraz zadać szereg ważnych pytań. Po stronie rządowej miejsca zajęli minister Czarnek oraz Lubelska Kurator Oświaty Teresa Misiuk.
Zaplanowaliśmy trzy bloki tematyczne debaty: model edukacji w Polsce wraz z pragmatyką zawodową, finansowanie oświaty oraz edukację inkluzyjną (włączającą). Z naszej strony w przedstawionej kolejności tematy referowali Waldemar Jakubowski, Wiesława Stec oraz Katarzyna Radek.
Mówiąc o modelu szkolnictwa w Polsce, minister stwierdził, że sektor publiczny powinien pozostać dominujący, a ostatnie inwestycje MEiN w sektor niepubliczny mają za zadanie wyrównanie warunków kształcenia. Nie przewiduje także zmiany mieszanego zarządzania (rządowo-samorządowego) szkołami, choć rozważane jest finansowanie w całości wynagrodzeń z budżetu państwa. W dalszym ciągu podtrzymuje konieczność zwiększenia pensum dydaktycznego niezależnie od rzeczywistego czasu pracy. Dostrzega również konieczność znacznego podwyższenia pensji nauczycieli, ale w obecnym systemie nie widzi takiej możliwości. Przemysław Czarnek w jednoznaczny sposób wyraził swoją dezaprobatę wobec nachalnie wprowadzanej edukacji inkluzyjnej i zgodził się z naszą analizą jednoznacznie wskazującą na jej wielostronną szkodliwość społeczną, zrzucając odpowiedzialność za jej promowanie na poprzedników. Podkreślił także, że wszystko należy uczynić aby odbudować autorytet polskiego nauczyciela. W dalszej części spotkania padło zapewnienie, że trwają rozmowy z ZUS-em na temat warunków przywrócenia art. 88 Karty Nauczyciela czyli wcześniejszych emerytur.