81 532-08-11

oswiata.lublin@solidarnosc.org.pl

Email

Królewska 3

20-109 Lublin

81 532-08-11

Centrala

Pon - Pt: 9:00 - 15:00

Godziny otwarcia

Mniej uczniów w klasie – więcej korzyści. Czy to klucz do sukcesu w edukacji?

Nie od dziś wiadomo, że mniejsze klasy mogą przynieść wiele korzyści – zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Jednak doświadczenia jednej z nauczycielek ze Słupska pokazują, jak ogromną różnicę może zrobić zmniejszenie liczebności grupy.

Na Facebookowym profilu Polski Rulez pedagożka opisała, jak podział jej klasy wpłynął na wyniki nauczania, atmosferę i rozwój uczniów. „Od września, z uwagi na zwiększenie liczby uczniów, klasa została podzielona na dwie. Mija właśnie pierwsze półrocze po podziale i dokonuję ewaluacji wychowawczej. Efekty przeszły moje oczekiwania” – napisała.

Jakie zmiany zauważyła nauczycielka?

💡 Lepsze wyniki w nauce: Po podziale klasy więcej uczniów osiąga wyższą średnią ocen, a sama klasa ma najwyższą średnią w szkole.

💡 Większy komfort nauki: Ankiety przeprowadzane wśród uczniów wykazały, że czują się bezpieczniej i bardziej zmotywowani do nauki.

💡 Nowe role w grupie: Uczniowie, którzy wcześniej pozostawali w cieniu, teraz stali się bardziej pewni siebie. Dominujące napięcia i rywalizacje ustąpiły miejsca współpracy i pozytywnym relacjom.

💡 Brak konfliktów: W poprzednich latach nauczycielka często musiała interweniować w przypadku kłótni czy wyzwisk. Po zmniejszeniu klasy takie sytuacje zupełnie zniknęły.

Klucz do sukcesu? Mniejsza liczba uczniów!

Mniejsza liczebność klasy pozwala nauczycielom skupić się na indywidualnych potrzebach każdego ucznia. „Jestem socjoterapeutką i posiadam narzędzia do zarządzania zachowaniem uczniów, ale przy licznej klasie miałam ograniczone możliwości. Teraz wszystko jest bardziej widoczne, a uczniowie czują większą odpowiedzialność za atmosferę w grupie” – podkreśliła pedagożka.

Dodała też, że zmniejszenie liczebności klas powinno być priorytetem w systemie edukacji. Obecnie przepisy pozwalają na maksymalnie 25 uczniów w klasach I–III, a w wyjątkowych przypadkach liczba ta może wzrosnąć do 29.

Czy to możliwe na większą skalę?

Podział klasy to marzenie wielu nauczycieli i rodziców. Jednak w praktyce wymaga to dodatkowych nauczycieli, sal lekcyjnych i środków finansowych. Czy warto? Doświadczenie nauczycielki ze Słupska pokazuje, że zdecydowanie tak. Mniejsza klasa to nie tylko lepsze wyniki, ale przede wszystkim szczęśliwsi uczniowie, którzy czują się zauważeni i bezpieczni.

Czy zmniejszenie liczebności klas powinno być priorytetem w polskiej edukacji? Czy macie Państwo podobne doświadczenia i spostrzeżenia 👇