Podstawa prawna:
Zgodnie z § 8 pkt 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, za pracę w trudnych warunkach uznaje się m.in. prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego.
Wysokość dodatku:
Wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku za trudne warunki pracy określa organ prowadzący szkołę w drodze regulaminu, zgodnie z art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela. Oznacza to, że konkretne stawki mogą różnić się w zależności od ustaleń lokalnych władz oświatowych.
W praktyce najczęściej wysokość dodatku wynosi 20% wynagrodzenia zasadniczego.
Miejsce realizacji zajęć:
Dodatek przysługuje nauczycielowi bez względu na miejsce prowadzenia zajęć indywidualnych z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Może to być:
Dom ucznia: Tradycyjna forma nauczania indywidualnego.
Zdalnie: Z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Na terenie szkoły: Od 6 grudnia 2024 r. nauczanie indywidualne może być organizowane także w szkole, na wniosek rodziców dziecka lub pełnoletniego ucznia.
Ważne:
Dodatek za trudne warunki pracy przysługuje nauczycielowi prowadzącemu indywidualne nauczanie ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego niezależnie od formy i miejsca realizacji tych zajęć. Przepisy nie wprowadzają w tym zakresie żadnych ograniczeń.
W przypadku niewypłacania należnego dodatku, nauczyciel ma prawo domagać się jego wypłaty wraz z wyrównaniem za okres, w którym dodatek nie był przyznawany. Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym stały się wymagalne.
Szczegółowe warunki przyznawania dodatków mogą różnić się w zależności od lokalnych regulacji. Warto zapoznać się z regulaminem wynagradzania obowiązującym w danej placówce oświatowej.