Dzisiaj, 6 marca 2025 roku, odbyło się posiedzenie Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela (druk 28). W obradach uczestniczył przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, dr Waldemar Jakubowski.
Główne tematy posiedzenia
Podczas obrad podkomisja zajmowała się projektem ustawy dotyczącym wynagradzania nauczycieli, a w szczególności powiązania ich ze wskaźnikami gospodarczymi, tym samym uniezależnienia płac pracowników oświaty od decyzji politycznych. Wnioskodawcy projektu dokonali autopoprawek, dostosowując go do aktualnych realiów zawodowych i poziomu wynagrodzeń w oświacie.
Propozycje wynagrodzeń zawarte w projekcie
Projekt ustawy zakłada, że średnie wynagrodzenie nauczycieli powinno wynosić:
100% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce – nauczyciel początkujący,
125% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce – nauczyciel mianowany,
155% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce – nauczyciel dyplomowany.
Stanowisko NSZZ „Solidarność”
Wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela od 1 stycznia 2027 stanowi dla:
nauczyciela początkującego 100%,
nauczyciela mianowanego 125%,
nauczyciela dyplomowanego 150%
przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w II kwartale roku poprzedzającego rok budżetowy.
W przypadku spadku średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela pozostaje na poziomie wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w roku budżetowym poprzedzającym kolejny rok budżetowy.
Etap przejściowy:
Od 1 stycznia 2026 roku wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela stanowi dla:
nauczyciela początkującego 90%,
nauczyciela mianowanego 110%,
nauczyciela dyplomowanego 130%
przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w II kwartale roku poprzedzającego rok budżetowy.
W przypadku spadku średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela pozostaje na poziomie wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w roku budżetowym poprzedzającym kolejny rok budżetowy.
Reakcja posłów
Większość posłów wyraziła pozytywne stanowisko wobec propozycji Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania, podkreślając, że konieczne jest trwałe powiązanie wynagrodzeń nauczycieli z obiektywnymi wskaźnikami gospodarczymi.
Dalsze prace legislacyjne nad projektem będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłego systemu wynagrodzeń nauczycieli.