81 532-08-11

oswiata.lublin@solidarnosc.org.pl

Email

Królewska 3

20-109 Lublin

81 532-08-11

Centrala

Pon - Pt: 9:00 - 15:00

Godziny otwarcia

Prace domowe. Tak czy nie?

📢📣 Brak prac domowych to populizm polityczny, czy realna potrzeba, a może droga donikąd? 📣📢

📅 Od kwietnia tego roku w szkołach podstawowych nie można – zgodnie z rozporządzeniem MEN – zadawać prac domowych w klasach I-III🏫 . Natomiast w klasach IV-VIII 🏫zadania są nieobowiązkowe i nieoceniane.

📝Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to krok w stronę odciążenia uczniów, poprawy ich zdrowia psychicznego 🧘‍♂️ i umożliwienia im więcej czasu na pasje 🎨. Jednak, jak to często bywa z uproszczonymi rozwiązaniami, konsekwencje mogą być zgoła inne, a skutki rezygnacji z prac domowych bywają bardziej negatywne, niż się spodziewano.

❓ Dlaczego?

📚 1. Prace domowe to klucz do utrwalenia wiedzy

Bez regularnego powtarzania i ćwiczenia materiału w domu 🏠 uczniowie nie mają szansy na utrwalenie tego, czego nauczyli się na lekcji. Edukacja to proces wymagający systematyczności, a rezygnacja z prac domowych sprawia, że wiedza staje się powierzchowna.

👩‍🏫 2. Nauka odpowiedzialności i samodzielności

Prace domowe uczą zarządzania czasem 🕒, priorytetyzacji zadań ✅ i samodzielnego rozwiązywania problemów. To ważne umiejętności, które przygotowują młodych ludzi do dorosłego życia. Rezygnacja z nich odbiera uczniom możliwość rozwijania tych kompetencji.

⚖️ 3. Brak wyrównania szans między uczniami

Nie wszyscy uczniowie mają dostęp do korepetycji, dodatkowych kursów 📖 czy wsparcia edukacyjnego. Prace domowe były sposobem na wyrównanie szans – każdy miał dostęp do materiału i możliwość samodzielnego nadrobienia braków. Bez tego różnice między uczniami z różnych środowisk 🌍 będą się pogłębiać.

🧠 4. Praktyka czyni mistrza

Uczenie się przez działanie i powtarzanie jest niezbędne w każdym procesie edukacyjnym. Bez regularnych zadań uczniowie tracą możliwość praktykowania nowych umiejętności, co prowadzi do spadku jakości nauczania i przygotowania do dalszych etapów edukacji.

🏠 5. Większy dystans między szkołą a domem

Prace domowe były często okazją do zaangażowania rodziców 👨‍👩‍👧‍👦 w proces edukacji. Dzięki nim rodzice mieli wgląd w to, czego uczą się ich dzieci, i mogli wspierać je w nauce. Brak tego elementu osłabia relację między domem a szkołą.

❓Czy to oznacza, że prace domowe powinny wrócić w swojej tradycyjnej formie❓

Niekoniecznie. Kluczem jest znalezienie złotego środka ⚙️. Prace domowe powinny być przemyślane, ciekawe i dostosowane do potrzeb uczniów – takie, które nie tylko utrwalają wiedzę, ale też rozwijają umiejętność krytycznego myślenia 🤔, kreatywność ✨ i samodzielność.

Obecnie wiele szkół prowadzi „prace domowe w konspiracji” 🕵️‍♂️, gdyż tego oczekują rodzice.

📊W przeprowadzonych ankietach 70% rodziców wyraziło sprzeciw wobec całkowitego zakazu prac domowych.

To czas na poważną refleksję nad przyszłością edukacji. Nie każde popularne rozwiązanie jest lepsze, a rezygnacja z prac domowych może okazać się eksperymentem, którego skutki odczujemy dopiero za kilka lat.

Jak Państwo myślą – czy warto wrócić do tradycji, czy całkowicie zmienić podejście? 🚀

Jak brak obowiązkowych prac domowych wpłynie na wyniki egzaminu ósmoklasisty 📑 i badanie PISA 🌍?

Zapraszamy do dzielenia się swoimi opiniami w komentarzach! 👇