Po Francji, Włoszech, Grecji, Chinach, Holandii i Norwegii, również brazylijski parlament przyjął dziś zakaz korzystania z telefonów komórkowych w szkołach. Tymczasem, z nieoficjalnych informacji uzyskanych w Ministerstwie Edukacji Narodowej wynika, że w Polsce nie są planowane żadne działania związane z narastającym problemem uzależnienia dzieci i młodzieży od urządzeń elektronicznych. Według stanowiska ministerstwa, odpowiedzialność za przeciwdziałanie temu zjawisku powinna spoczywać przede wszystkim na rodzicach.
Na ręce Minister Edukacji Barbary Nowackiej wpłynęła jednak petycja, w której zaapelowano o wprowadzenie jednolitych zasad higieny cyfrowej, obejmujących korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń cyfrowych w żłobkach, przedszkolach oraz szkołach podstawowych.
Dane z badań naukowych
Sygnatariusze petycji powołali się na wyniki badań naukowych, które wskazują:
64% dzieci w wieku od 6,5 roku regularnie korzysta z urządzeń mobilnych,
63% małych dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 roku bawiło się smartfonem lub tabletem bez konkretnego celu,
70% uczniów klas 1–3 szkół podstawowych posiada smartfony z dostępem do internetu,
Nastolatki spędzają przeciętnie 5 godzin i 36 minut dziennie w internecie, a w weekendy czas ten wzrasta do 6 godzin i 16 minut,
Przeciętny nastolatek otrzymuje pierwszy telefon z dostępem do internetu w wieku 8 lat i 5 miesięcy.
Autorzy petycji podkreślają, że równolegle obserwujemy u dzieci i młodzieży wzrost przypadków depresji, krótkowzroczności, zaburzeń snu, myśli samobójczych oraz konsumpcji niebezpiecznych treści, w tym pornograficznych, na niespotykaną dotąd skalę.
Ministerstwo Edukacji Narodowej a problem uzależnienia cyfrowego
Wśród ekspertów i rodziców zauważalny jest brak spójności w działaniach ministerstwa dotyczących zdrowia i edukacji młodego pokolenia. Z jednej strony forsuje się wprowadzenie edukacji zdrowotnej, z drugiej zaś ignoruje potrzebę kompleksowego rozwiązania problemu uzależnienia cyfrowego. Do tej pory nie zostały zaproponowane żadne regulacje dotyczące ograniczenia korzystania z telefonów komórkowych w placówkach oświatowych.
Problem uzależnienia cyfrowego wymaga całościowego podejścia, które uwzględniałoby działania rodziców, nauczycieli oraz instytucji publicznych. Bez wsparcia i regulacji ze strony Ministerstwa trudno oczekiwać skutecznego rozwiązania tej kwestii w skali systemowej.
Jak Państwo sądzicie, czy w szkołach powinny zostać wprowadzone ograniczenia lub zakaz korzystania z telefonów komórkowych, czy też pozostawmy tę kwestię w gestii wychowania przez rodziców?
O petycji: https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/eksperci-apeluja-do-men-o-uregulowanie-zasad-higieny-cyfrowej-w-placowkach